Bali dus! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Peter Teunisse - WaarBenJij.nu Bali dus! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Peter Teunisse - WaarBenJij.nu

Bali dus!

Door: Peter.

Blijf op de hoogte en volg Peter

22 November 2015 | Indonesië, Ubud

Het wordt weer eens tijd om ons Azie verblijf in woord en beeld weer te geven.
Ik vind het leuk om het op te schrijven en onvoorwaardelijk -:) te delen.
Facebook speelt daarin natuurlijk ook een grote rol maar deze mailinglist is een andere en niet iedereen maakt gebruik van Facebook.
In Nederland gingen de bladeren vallen en werd het koud. Het grootste deel van de bladeren rond onze bungalow waren al eerder gevallen door de bomen om te kappen.
Water afgesloten, licht uit.

En toen naar Bali samen met Jolijn, Thijs en Pien.
Thijs meldde op zijn Facebook in Bali:
"Niets te doen hier. Matig uitzicht, slecht eten en drinken en vervelende mensen. Geen enkele reden om deze kant op te komen dus. Al kan dat met de aswolk sowieso even niet. Toedeledokie”
Met zijn slotwoord ’toedeledokie’ laat zien dat hij door middel van de tegenstelling de werkelijkheid onderstreept.
De aswolk kwam van een vulkaan uitbarsting in Lombok en legde het vliegverkeer op Bali enkele dagen stil. Een dag na de uitbarsting kon je op de motorkap met je vinger je naam schrijven.

De eerste drie weken in Bali was Jolijn, Thijs en Pientje van 4 maanden bij ons en hebben we een rondje langs de kust gemaakt. Dat was heel erg leuk ondanks dat wij het idee hadden dat Pientje soms last had van de warmte.
Het landschap werd gekenmerkt door droogte omdat er meer dan 6 maanden geen regen is gevallen. Sommige rivieren waren droog en andere nauwelijks de moeite waard om op te raften.
Maar zoals je op de foto’s kunt zien zijn er nog genoeg plekken die groen en fris zijn zoals ik dat gewend ben van alle vorige keren dat we hier waren in de regenperiode. Nog steeds lijkt het alsof je door een prachtige tuin rijdt met huizen die op tempels lijken. Het voordeel van deze ‚low season’ periode is dat het minder druk is in de toeristische gebieden en er overal plek is om voor een acceptabele prijs te slapen.
Soms is wel de tent dicht of wordt er verbouwd.
Een nadeel van deze periode is dat je bij de bank minder roepies krijgt voor een euro dan anders. En om die extra kosten te compenseren blijven maar een paar weken langer in Azie….:-).

Deze laatste week in Bali zijn we verhuist naar een bungalow waarvoor we vorig jaar al hadden aanbetaald om daar wat langer en goedkoper te wonen. Een rustige plek met een keukentje en terras in een ruime tuin in de randwijk van Ubud dicht bij de rijstvelden en vergenoeg af van het lawaai van het verkeer voor rond een tientje per nacht.
Ook hebben we hier minder last van al dat Balinese getingel-tangel van de toeristische dansvoorstellingen. Ook geen last van dronken toeristen die avonds laat en luid terugkomen naar hun appartement. Zelfs het hanengekraai in deze wijk is minimaal.
Binnen tien minuten zijn we op de scooter in het uitgangsleven en de supermarkt om elke paar dagen het heerlijke fruit in te slaan om zelf ons ontbijt te maken. En in drie kwartier liggen we op het strand en in anderhalf uur hoog (3000 meter) in de bergen.

De meeste niet-Balinezen zijn vakantiegangers en de cafés en restaurants zijn daarop afgestemd. Frietje bij Pietje is afschrikwekkend maar op een bepaald moment in die overwinter periode onder invloed van de naweeën van een Skype-gesprek met een van de kinderen, is een heerlijke rijkgevulde pizza onder tropische omstandigheden uit een Italiaanse keuken een zeer aangename afwisseling. Omdat wij overwinteren kunnen we ons geen 6 maanden vakantie uitgaven permitteren. Wij varen dus in het toeristen kielzog mee en proberen voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Vaak eten we tussen de Balinezen en hebben voor een beetje meer dan een euro per persoon onze buikjes vol. Soms halen we in een Indonesische Warung wat koude gerechten en warmen dat thuis op met een koud Bintang pilsje in de aanslag.

Echt heel erg Indonesisch lekker.

Maar over een paar dagen nemen we voorlopig weer afscheid van Bali en vliegen naar Bangkok als tussenstation op weg naar Koh Samui. Rechtstreeks vliegen is te duur. Daar wacht ons een goed onderhouden schoon bungalow park met zwembad vlak aan zee in een gebied waar alleen oude mensen en gezinnen met kinderen vakantie komen vieren. Het noordelijk deel van Samui is n.l. nog net niet toeristisch verziekt en op 5 minuten lopen ben je in de authentieke Thaise gemeenschap waar je op de groentemarkt opvalt als enige toerist.

De eerste paar weken komt Lieke op bezoek voordat ze na bijna een jaar Australië kerst en nieuw gaat vieren in Nederland. We gaan dan samen nog een dagje duiken op Koh Tao.
De laatste maand komen Bert en Elly naar Samui waarmee we daarna in Vietnam gaan reizen op een ‚easy-rider’.
Spannend, gezellig en afwisselend.
Toch vakantie dus!
De pensioenen zijn gekort en de spaarcenten zitten in de keien dus dan maar weer voor een dubbeltje op de eerste rij….!

Morgen nog een dagje naar Sanur en daar een lekker frietje eten aan het strand (niet bij Pietje!)… Ook gaan we daar weer zo’n 5 km langs het strand fietsen met zo nu en dan een pauze voor een kokosnoot of een bakje koffie.
Dan sluiten we woensdagavond de ervaringen van dit hindoeïstisch eiland af met een Indiase maaltijd in een van de toplocaties in Ubud.

En hier zijn nog wat korte videootjes die in indruk geven van ons verblijf door de site naar je browser kopiëren.

Duiken met Jolijn in Bali
Pientje in Bali.
Bali boze geesten afweer koppen.
Rijst oogsten

• 22 November 2015 - 14:48

Ashna:

Heerlijk weer, om het reisverslag te lezen. Brengt het gevoel van Bali weer helemaal terug :) Veel plezier!

• 22 November 2015 - 15:08

Anneke Voesenek:

mooi verslag Peter. En mooie foto's erbij. Geniet ervan van alles wat nog komt,doen wij ook.
    Lieve groet anneke

• 22 November 2015 - 16:13

Ineke Krijgsman:

Wat heerlijk om vanuit een luie stoel met buiten volop regen en kou dit verhaal te lezen! Peter je hebt het talent om me mee te nemen naar dat prachtige eiland! Ik wens jullie veel plezier bij jullie volgende avontuur! Liefs van ineke

• 22 November 2015 - 19:16

Johan En Riny:

Leuk jullie te kunnen volgen. Verhaal om warm van de worden. Hier is het nu koud, 2 graden maar en de eerste sneeuw wordt verwacht.

• 22 November 2015 - 19:21

Karin:

Dat Peter,

We hebben de enthousiaste verhalen dit weekend gehoord van Thijs en Jolijn. Ze hebben echt genoten van Bali en van jullie. Kus

• 22 November 2015 - 19:44

Johanna:

Wat leuk om je verslag weer te lezen van jullie avonturen, geweldig. Op de foto is Pien als twee druppels water Jolijn op die leeftijd, leuk om te zien! Groetjes ook voor Erika en geniet er samen van XX

• 22 November 2015 - 20:51

Guus De Mulder:

Beste Peter en Erica,
    Fijn jullie ervaringen op Bali te lezen en door de foto's en filmpjes het een beetje mee te beleven. Vooral de foto met uitzicht op de rijstvelden is geweldig!
    Groeten, Guus

• 22 November 2015 - 23:20

Harry Visser:

Peter, wat kun je toch heerlijk vertellen. En al die mooie foto's, leuk voor jullie hoor. En voor de achterblijvers natuurlijk. Zo blijven we goed op de hoogte en krijg ik een goede indruk van wat jullie zo al beleven. Nog een hele fijne tijd en geniet ervan. En niet te vergeten een knuffel voor Erica.

• 23 November 2015 - 21:33

Frank:

Veel plezier nog op Bali en goede reis naar Koh Samui! Hug vanuit een steeds kouder wordend kikkerlandje :-)

• 23 November 2015 - 21:58

Els:

Prachtig om te lezen en aan de fotos te zien is het volop genieten.
    liefs hans en els