De hoogte in en de paden op...! - Reisverslag uit Manali, India van Peter Teunisse - WaarBenJij.nu De hoogte in en de paden op...! - Reisverslag uit Manali, India van Peter Teunisse - WaarBenJij.nu

De hoogte in en de paden op...!

Door: Peter.

Blijf op de hoogte en volg Peter

18 Augustus 2017 | India, Manali

Het is 22 graden overdag en avonds koelt het af naar 15 graden met 9 vroeg in de morgen. Gelukkig zijn er geen muggen.

Ik ben ook heel erg blij met het gebruik van mijn iPhone SE met de apps Galileo Pro en Mapsme die mij hier door het doolhof de weg wijzen en ik die dan ook weer kan terugvinden.

De effecten en aanpassing verschijnselen op deze hoogte en dit bergklimaat beginnen zich te manifesteren.
Droge mond, neus verstopt en kloven in het eelt van mijn voeten.
Dat laatste is heel vervelend want dat doet pijn bij iedere stap.

De eerste dagen heb ik een beetje opgetrokken met drie aardige jongens rond de 25. Later trof ik in een Guesthouse wat op mijn lijstje stond, een Amerikaan David van 65 die hier voor vele jaren enkele maanden bivakkeerde voor ongeorganiseerde Himalaya wandelingen. Ik praat veel met hem over zijn ervaringen met alles wat zich hier voordoet. Hij geeft uiteenlopende adviezen over trekking, restaurants, vervoer en wat al meer zei. Hij kent het landschap en de mogelijkheden en onmogelijkheden heel erg goed.

Het guesthouse is geweldig. Het wordt door locale super vriendelijke mensen gerund en het is netjes en schoon voor een tientje per nacht met privé badkamer en warm water.

Terwijl ik dit schrijf zit ik bij Restaurant Little Tibet aan de masala tea met Aloo Zerera en Butter Roti. Heerlijk!

Dan naar de Shanti Stupa met een trap van 586 treden en 120 meter hoogteverschil in de brandende zon om mijn niveau van hoogte gewenning te testen. Om de honderd treden moest ik even bijtanken dus nog niet helemaal voorbereid op een uitdagende trekking.
David doet dat 3 keer achterelkaar zonder pauze!

In de stad Srinagar in Kashmir zijn politieke onrusten en wordt het internet verkeer meest van de tijd geblokkeerd.

Morgen met 4 mensen, 3 begeleiders en 3 paarden 7 nachten en 8 dagen trekking in Ladakh Himalaya van Rumtse naar Tso Moriri Lake.
Geen Homestay of guesthouse maar een tentenkamp waarbij het materiaal door paarden wordt vervoerd.
De maximale hoogte is 5000 meter.
Dus even radiostilte.
Gisteren met een Royal Enfield van 350cc de hoogst berijdbare route in de wereld berijden. De Khardung La pas is 5600 meter hoog en is een kleine 50 km haarspeldbochten rijden.

En verder.......!

De mensen zijn super vriendelijk maar je wordt hier opgelicht waar je bijstaat. En vaak is mijn kosmische 'zero-level' verbinding en de daarbij horende intuïtieve waarheidsgevoel onvoldoende om dat te kunnen doorzien.
Ook het mechanisme "van het kastje naar de muur" is hier van toepassing.
Ik heb de 5 jaren dat ik India woonde door vallen en opstaan geleerd dat in het doen en laten ik hier niemand kan vertrouwen, hoe aardig en bereidwillig ze ook lijken te zijn, vooral als het om geld gaat. Het heeft te maken met de cultuur hoe mensen met elkaar omgaan.
En daarin word ik hier weer opnieuw in bevestigd.
De kunst is om dat te laten gebeuren met een lach, geaard te blijven en vast te houden aan je eigen plan waarvan je denkt dat het beste is.

  • 18 Augustus 2017 - 21:07

    Ellen:

    GAAF.............ik heb hier verder geen woorden voor. Ben ontzettend jaloers, en gun het je zeer van harte !

  • 18 Augustus 2017 - 22:03

    Hein:

    Beste Peter,
    Wederom bedankt voor je reisimpressies. Gezeten op de bank weer met jou meegeleefd.
    Goede trekking en de groeten.

  • 18 Augustus 2017 - 22:13

    Frank V:

    Veilige trekking in de Himalaya gewenst Peter. En ik zie uit naar jouw foto's hiervan!

  • 19 Augustus 2017 - 02:31

    Rik:

    Amaai, wat een schitterende trekking !

  • 19 Augustus 2017 - 02:31

    Rik:

    Amaai, wat een schitterende trekking !

  • 19 Augustus 2017 - 09:46

    Guus De Mulder:

    Prachtig om je reisverslag weer te lezen en de foto's daarbij te zien. Wat een geweldig mooi landschap! Je bent aan het wennen aan de hoogte met de beperkingen die dat met zich mee brengt. De hoogte dwingt je ook zo om in het nu aanwezig te zijn voor iets anders is bijna geen ruimte volgens mij. Pittig maar ook heel mooi! Wat fijn om met je mee te reizen door je verhalen!
    Ik wens je een hele fijne trekking! Ik ben benieuwd naar je ervaringen!

  • 20 Augustus 2017 - 22:23

    Alexius:

    Hi Peter,

    gaaf, wil weer terug om Ladakh opnieuw te ervaren ...
    Safe travel !

    Alexius

  • 21 Augustus 2017 - 10:26

    Henry:

    Wat een leuk verslag Peter . Er bestaat een Kerry soort en dat heet Madras . Herkenbaar ? Verder veel plezier

    Henry Cramm

  • 22 Augustus 2017 - 21:50

    Pim Leenders:

    Fijn om door te lezen een beetje mee te reizen, Peter!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Peter

Wij, Peter en Erika reizen in de wintermaanden naar Azie. We hebben op Koh Samui een vast verblijf op basis van een non-imigant visum. Een keer in de drie maanden moeten we even Thailand uit en combineren dat met een reis naar andere landen in Azie.

Actief sinds 25 Maart 2009
Verslag gelezen: 273
Totaal aantal bezoekers 229935

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2015 - 10 November 2017

Azie 2015/2016/2017

Landen bezocht: